دات نت نیوک
X
12 97

زمانی ‌که اصول طراحی در تدوین راهکار و نوآوری اعمال می‌شود، میزان موفقیت برای نوآوری به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. طبق تحقیق های انجام شده در سال 2014 سازمان هایی که در حوزه طراحی در زمره شرکت‌های پیشرو به حساب می‌آیند، هم‌چون: اپل، کوکاکولا، آی بی ام و پراکتر و گمبل در ده سال اخیر، 219 درصد رشد بیشتر را به‌ واسطه پیشرفت در خلاقیت و نوآوری، تجربه کرده‌اند. طراحی فوق‌العاده این فاکتورها در سازمان باعث می‌شود که محصولات با کیفیت تر شده و خدمات جذابیت بیشتری برای مصرف کنندگان داشته باشند


 

توضیحات تکمیلی:

با توجه به‌میزان پیشرفت چشمگیر شرکت‌های مذکور، امروزه مفهوم طراحی فراتر از ساخت اشیا است. شرکت ها اکنون می‌خواهند بدانند چطور می توانند ‌طراحی فکر و اصول طراحی را در محیط کاری‌شان اعمال کنند. «تفکر طراحی» در خدمت توسعه مؤثر استراتژی و تغییرات سازمانی است.

شما می‌توانید خلاقیت، نوآوری، مدیریت و حتی مسیر پیش روی‌تان را طراحی کنید. نحوه تفکر طراحی می‌تواند به سیستم‌ها، فرایند‌ها، پروتکل‌ها و تجارب مشتری اعمال شود. هدف از طراحی، بهبود کیفیت زندگی مردم و به‌طور کلی بهبود کیفیت زندگی در سرتاسر کره زمین است.

تفکر طراحی چیست؟

تفکر طراحی روشی است که توسط طراحان برای حل مشکلات پیچیده استفاده می‌شود و راه‌حل‌های مطلوب برای مشتریان را پیدا می‌کند. شیوه تفکر طراحی بر مشکل تمرکز نمی‌کند بلکه بر راه‌حل و اقدامی در مسیر آینده تمرکز دارد. در حقیقت تفکر طراحی بر منطق، تخیل، شهود و استدلال سیستماتیک تمرکز می‌کند تا بتواند امکانات مورد نظرش را پیدا کند و نتایج دلخواه را به نفع مشتری ایجاد کند.

تفکر طراحی شامل حساسیت طراحان و روش‌های آنان برای مطابقت با نیازهای افراد می‌شود و به بررسی امکان‌پذیری استراتژی‌ها در کسب‌وکار می‌پردازد. اعمال تفکر طراحی در کسب و کار منجر به ارزش مشتری و ایجاد فرصت‌های بازار می‌شود. (تفکر طراحی مساوی است با حساسیت و بینش خاص طراحان + تخصص مدیران برای ایجاد استراتژی مطلوب).

تفاوت میان طراحی و تفکر طراحی:

طراحی، ایجاد چیزی جدید و مطلوب است. تفکر طراحی موضعی پیشگیرانه برای حل ‌و فصل مسئله و مشکلات محسوب می‌شود و ترکیبی از تخصص، سازگاری و طراحی است که در شرایط دشوار به کمک‌مان می‌آید. درواقع تفکر طراحی تلفیقی از علم و هنر و طراحی است؛ بدین گونه که:

  1. :علم یافتن شباهت بین چیزهایی که متفاوت هستند
  2. :هنر یافتن تفاوت بین چیزهایی که مشابه هستند
  3. :طراحی ایجاد ابزاری جدید و مطلوب از قطعاتی نامناسب

تفکر طراحی چارچوبی ساختاری برای درک و پیگیری نوآوری ارائه می‌دهد که به رشد طبیعی سازمان کمک می‌کند و ارزش واقعی سازمان را به مشتریان نشان می‌دهد. چرخه تفکر طراحی شامل مشاهده برای کشف عوامل ناخوشایند یا محدودیت‌های یک وضعیت خاص، ایجاد فرصت و دامنه نوآوری، ایجاد ایده‌های خلاقانه و در آخر آزمون و بررسی راه‌حل‌ها است.

تفکر طراحی به نوآوری انسان‌محور متکی است:

نوآوری متمرکز بر انسان، با درک نیاز مشتریان به صورت غیررسمی آغاز می‌شود. امن‌ترین منبع ایده‌های جدید که دارای مزیت رقابتی واقعی و درنتیجه حاشیه سود بالاتر هستند، نیازهای غیررسمی مشتریان است. صمیمیت با مشتری (دانش عمیق از مشتریان و مشکلات آن‌ها)‌کمک می‌کند تا این نیازها را کشف کنید.

در تفکر طراحی ما عدم اطمینان و ریسک نوآوری را کاهش می‌دهیم؛ اما چگونه؟ توجه داشته باشید که ما گروهی از مشتریان را به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار می دهیم؛ در این روند یادگیری از مشتریان، ارزیابی آن‌ها و اصلاح مفاهیم موردنظر صورت می‌گیرد. واضح است تولید محصول یا ارائه خدمت به این صورت کارآمدتر خواهد بود. در واقع متفکران طراحی به بینش مشتری از تجربیات واقعی تکیه می‌کنند، نه فقط داده‌های تاریخی و تحقیقات بازار

ظرفیت‌های تفکر طراحی را در سازمان‌تان توسعه دهید:

لازم نیست طراح باشید تا بتوانید مثل طراحان فکر کنید. درحالی‌که تبدیل شدن به طراحی خوب ممکن است سال‌ها به طول بی انجامد، شما می‌توانید به عنوان طراح بیندیشید که چگونه مدیریت و نوآوری را به نفع خودتان طراحی کنید. طراحی نوآوری با قصدی استراتژیک آغاز می‌شود. اگر درحال نقشه برداری از ساز و کارهای یی برای ایجاد نوآوری در کسب و کارتان هستید، درواقع می‌توان گفت که شما در حال طراحی نوآوری هستید.

درباره ما

در شرایطی که بیشتر آموزش ها در کشورمان منتج به اشتغال نمی شود، موسسه ی نیک اندیشان مفتخر به برگزاری دوره هایی کاملا کاربردی است که قسمتی از آن در محیط کار به صورت رایگان می باشد. اساتید صرفا مدرس نیستند بلکه خود نیز در حوزه ای که تدریس می کنند دارای تجربه می باشند و کسب و کار دارند. در انتهای دوره ها گواهینامه معتبر و قابل استعلام دانشگاهی به افراد داده می شود و به بازار کار معرفی می گردند یا در دپارتمان های خدماتی نیک اندیشان مشغول به کار می شوند.

تماس با ما

  •  شعبه غرب: فلکه دوم صادقیه، ابتدای ستارخان، پلاک 1190، طبقه 2       46129513
  • شعبه شرق: هفت حوض (نارمک) ضلع شمال شرقی کوچه سجاد پلاک 6 طبقه 2 واحد 4     77809461
  • شعبه ولیعصر: چهارراه ولیعصر، ضلع شمال شرقی، جنب بانک ملت، پلاک 1441 ، طبقه اول،واحد2        66467894
  • Email:info@nickandishan.ir
  • nickandishan1@
  • nickandishan1
dr.hamzehSheikh

مصاحبه رادیویی